כשג'ון מקליין סגר את משרדו בסוף השבוע היה לו רגע של הארה.
העסק שלו דשדש בחודשים האחרונים ושאב ממנו אנרגיות עצומות, לרגע היה נדמה לו שהוא בודד במערכה, על כתפיו הרחבות נפלה כל המעמסה והאחריות. כשנפרד לשלום מעובדיו הוא הבחין בפניהם העייפות, דיבורם המסורבל ומבטם חסר חדוות חיים, באותו רגע הוא הבין.
כל אותו יום הוא ישב ספון בחדרו וניסה לחשוב על כל פעולות השיווק שהיו נסתרות מעיניו, הוא בדק שוב ושוב, האם ישנה גישה חדשה או מוצר תחליפי טוב יותר משלו, אך לא מצא.
ודווקא אז, ברגע שהוא צועד אל מחוץ לעבודה, הוא משיר את מבטו בעיניהם של עובדיו והוא מבין. הוא מבין שהם חסרי מוטיבציה...בחשיבה נוספת הוא מבין שגם הוא.
אחד הסודות הגדולים ביותר בעולם העסקים נוגע במקורות המוטיבציה, מהו סודם של המנהלים הגדולים, בעלי העסקים המצליחים, מצביאים ומדינאים הסוחפים את ההמון?
אומרים שזו "כריזמה", מתת האל במיתולוגיה היוונית.
הגדרה בעייתית המעמידה אותנו כבעלי יכולת נתונה או חסרים אותה. בבחינת או שיש לך או שאין לך וכל השאר אינו משנה. אל תתנו לאמירה זו לבלבל את ההיסטוריה העסקית, מנהלים גדולים יספרו לכם על קשיים גדולים בתחילת דרכם. הם היו רצופים כישלונות, חסרי יכולת הנעה ואף נגררו לעימותים חזיתיים ששינו את סדר היום שלהם. ניתן לומר שתכונה אחת בוודאות משותפת לכולם, נחישות, כל השאר ניתן ללמידה.
מוטיבציה מוגדרת כסדרת פעולות המעוררות מכוונות ושומרות את האנרגיה האנושית להשגת המטרה, מיטב הפסיכולוגיים, הסוציולוגיים, מנהיגים ומנהלים בעלי שם ניסו להגדיר את סדרת הפעולות שיש לבצע. מקללנד, ורום, לוק, טיילור, דוסי, אדמס, מאיו ועוד רבים וטובים חידשו וסתרו זה את זה אך כולם "יישרו קו" עם אברהם מאסלו (Maslow) שאמר: "אנשים שונים מונעים ממניעים שונים" וכך העביר את אחת התובנות החשובות ביותר בתחום הניהול.
המוטיבציה האישית משפיעה על תפוקות העסק שלכם ברמה הגבוהה והמיידית ביותר. ישנה חשיבות מכרעת לשיחת נותן השירות נציג השיווק ואיש המכירות במגעם עם הלקוח. ניהול העובדים בכלל ובתחום השיווק בפרט ישפיעו ישירות על ההישגים ולהלן 5 כללי הבסיס לבדיקה:
הראשון: ללא מוטיבציה פנימית לא ניתן להניע ביעילות אנשים אחרים - האם לך יש מוטיבציה? אם לא, עדיין תמשיך לנהל, אך תשיג פחות.
השני: העובד יודע את תוצאות מעשיו - מדוע הוא חייב לגמור את הדו"ח עד 14:00 בצהריים?
השלישי: העובד אחראי לפעילותו - האם הוא נותן את הדין על ביצוע חלקי או לקוי? הם הוא אחראי על כל התהליך?
הרביעי: העובד מבצע פעילות משמעותית בעיניו - האם יש ערך נוסף החשוב בעיניו?
החמישי: לעובד יש ערוצי תקשורת למשוב - האם מתקיימות ישיבות מסודרות, נהלי העברת דוחו"ת, שיחות אישיות?
הכרת עולמו של העובד תאיר את עולמו הפנימי ומתוכו אנו יכולים להבין את מקור ההנעה השישי, הגבוה ביותר בכללי הבסיס ועכשיו אשאיר אתכם לרגע של מחשבה "על מה מוכן העובד שלך להשקיע את מיטב כספו בחייו האישיים, להוציא רכב דירה ומחייה?"
העסק שלו דשדש בחודשים האחרונים ושאב ממנו אנרגיות עצומות, לרגע היה נדמה לו שהוא בודד במערכה, על כתפיו הרחבות נפלה כל המעמסה והאחריות. כשנפרד לשלום מעובדיו הוא הבחין בפניהם העייפות, דיבורם המסורבל ומבטם חסר חדוות חיים, באותו רגע הוא הבין.
כל אותו יום הוא ישב ספון בחדרו וניסה לחשוב על כל פעולות השיווק שהיו נסתרות מעיניו, הוא בדק שוב ושוב, האם ישנה גישה חדשה או מוצר תחליפי טוב יותר משלו, אך לא מצא.
ודווקא אז, ברגע שהוא צועד אל מחוץ לעבודה, הוא משיר את מבטו בעיניהם של עובדיו והוא מבין. הוא מבין שהם חסרי מוטיבציה...בחשיבה נוספת הוא מבין שגם הוא.
אחד הסודות הגדולים ביותר בעולם העסקים נוגע במקורות המוטיבציה, מהו סודם של המנהלים הגדולים, בעלי העסקים המצליחים, מצביאים ומדינאים הסוחפים את ההמון?
אומרים שזו "כריזמה", מתת האל במיתולוגיה היוונית.
הגדרה בעייתית המעמידה אותנו כבעלי יכולת נתונה או חסרים אותה. בבחינת או שיש לך או שאין לך וכל השאר אינו משנה. אל תתנו לאמירה זו לבלבל את ההיסטוריה העסקית, מנהלים גדולים יספרו לכם על קשיים גדולים בתחילת דרכם. הם היו רצופים כישלונות, חסרי יכולת הנעה ואף נגררו לעימותים חזיתיים ששינו את סדר היום שלהם. ניתן לומר שתכונה אחת בוודאות משותפת לכולם, נחישות, כל השאר ניתן ללמידה.
מוטיבציה מוגדרת כסדרת פעולות המעוררות מכוונות ושומרות את האנרגיה האנושית להשגת המטרה, מיטב הפסיכולוגיים, הסוציולוגיים, מנהיגים ומנהלים בעלי שם ניסו להגדיר את סדרת הפעולות שיש לבצע. מקללנד, ורום, לוק, טיילור, דוסי, אדמס, מאיו ועוד רבים וטובים חידשו וסתרו זה את זה אך כולם "יישרו קו" עם אברהם מאסלו (Maslow) שאמר: "אנשים שונים מונעים ממניעים שונים" וכך העביר את אחת התובנות החשובות ביותר בתחום הניהול.
המוטיבציה האישית משפיעה על תפוקות העסק שלכם ברמה הגבוהה והמיידית ביותר. ישנה חשיבות מכרעת לשיחת נותן השירות נציג השיווק ואיש המכירות במגעם עם הלקוח. ניהול העובדים בכלל ובתחום השיווק בפרט ישפיעו ישירות על ההישגים ולהלן 5 כללי הבסיס לבדיקה:
הראשון: ללא מוטיבציה פנימית לא ניתן להניע ביעילות אנשים אחרים - האם לך יש מוטיבציה? אם לא, עדיין תמשיך לנהל, אך תשיג פחות.
השני: העובד יודע את תוצאות מעשיו - מדוע הוא חייב לגמור את הדו"ח עד 14:00 בצהריים?
השלישי: העובד אחראי לפעילותו - האם הוא נותן את הדין על ביצוע חלקי או לקוי? הם הוא אחראי על כל התהליך?
הרביעי: העובד מבצע פעילות משמעותית בעיניו - האם יש ערך נוסף החשוב בעיניו?
החמישי: לעובד יש ערוצי תקשורת למשוב - האם מתקיימות ישיבות מסודרות, נהלי העברת דוחו"ת, שיחות אישיות?
הכרת עולמו של העובד תאיר את עולמו הפנימי ומתוכו אנו יכולים להבין את מקור ההנעה השישי, הגבוה ביותר בכללי הבסיס ועכשיו אשאיר אתכם לרגע של מחשבה "על מה מוכן העובד שלך להשקיע את מיטב כספו בחייו האישיים, להוציא רכב דירה ומחייה?"
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il